SONNTAG, 19. Dezember 1999, 23:00. - 24:00, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST


*PLEASE RELOAD THIS PAGE IF YOU HAVE SEEN IT BEFORE TO MAKE CERTAIN THAT YOU ARE SEEING THE LATEST VERSION*
I : "Silence Descends"II : "Weihnac"


"Silence Descends"

http://www.front.bc.ca/pages/1999/silence/index.htm

ein Projekt von
Shawn Chappelle, Joelle Ciona, Peter Courtemanche, Anna Friz, Eilleen Kage, Bill Mullan



PLAY

A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"
[deutsch]

Angeregt wurde das Projekt "Silence Descends" durch das gleichnamigeBuch von George Case - die Geschichte eines Mannes der im 25. Jahrhundertüber den langsamen aber beständigen Untergang des Informationszeitaltersreflektiert. In mehreren Liveperformances, die in weiterer Folge auch alsGrundlage für eine gemeinsame CD dienten, haben die sechs kanadischenKünstler Shawn Chappelle, Joelle Ciona, Peter Courtemanche, Anna Friz,Eilleen Kage und Bill Mullan auf die Geschichte von George Case Bezug genommenund ihre eigenen Zukunftsvisionen entwickelt. 

Einen kleinen Vorgeschmack gefällig? "Nachdem der Information-Overloadals unabdingbare Begleiterscheinung des Informationszeitalters die gesamteMenschheit in einen permanenten Sekundenschlaf versetzt hatte, war daseinzige Lebenszeichen, das den Menschen noch geblieben war das unfreiwilligeHin- und Herzucken ihrer Pupillen." - Eilleen Kage über ihre Assoziation- "Nowhere", Take 1 der CD "Silence Descends".

Das Projekt "Silence Descends" war auch Teil von "SoundDrifting" ein on-site on-air on-line Projekt, das anläßlichder Ars Electronica 1999 stattfand und an dem sich auch das Kunstradiobeteiligte. Ein eigens hierfür programmiertes Soundsystem füttertefür die Dauer des Festivals das Internet mit Live Sounds und generierteso einen sich permanent selbständig aktualisierenden Webcast, derschließlich gemeinsam mit sechzehn weiteren Projekten zu der globalenSoundinstallation "Sound Drifting" verschmolz.

[english]

In his book "Silence Descends" (Arsenal Pulp Press, Vancouver, 1997) George Case describes the end of the Information Age - starting at the presentday and progressing to a point 500 years in the future. Inspired by the book, this CD is the result of a collaboration amongseveral sound artists with diverse artistic backgrounds - including video,live projection, radio, noise, sound installation, music, performance and writing. Other components of the project included variations and extensionsof the work in performance, and a web site that featured a generative radio algorithm (an automated re-mix, producing a never-ending web-cast).

The process of group collaboration involved several live jam sessions exploring sounds from traditional instruments, home-made instruments,Foley effects, vocal stretches, and tape. These sessions provided much ofthe raw material for the CD. The artists chose samples and excerpts from these sessions, augmented or replaced them with taped material from more controlled recordings, and layered the sounds into the resulting compositions.

The work describes the end of the Information Age - from the beginningsof endless chatter and natural disaster, through the last frontiers ofspace and time, the depths of the ocean, the processes of death, somewherea group of dazed musicians crawl out from the rubble and into the future wherethe Information Age is purely a memory.



II
"W E I H N A C"

"silent night, holy night", composed from 80 recorded versions of the christmas classic
von Josef Klammer


PLAY

A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"

Im Stück "Weihnac" gestaltete Josef Klammer eine Version von "Stille Nacht heilige Nacht" entstanden aus 80 Versionen des wohl berühmtesten Weihnachtslieds.



[top]


PROGRAM

CALENDAR