Für ihre Soundinstallation "5000 Calls", die die beiden
australischen KünstlerInnen Sonia Leber und David Chesworth im
Auftrag des Olympic Co-ordination Authority´s Public Art
Program rund um das olympische Stadion in Sydney errichtet haben,
haben die beiden KünstlerInnen die Stimmen von 5000 Menschen
in den verschiedensten Lebenslagen aufgenommen: Menschen bei der
Arbeit, beim Sport oder etwa beim ausgelassenen Feiern.
Interessiert haben Leber und Chesworth dabei die Sounds jenseits
der sprachlichen Äußerung: Atemgeräusche,
Geräusche der Anstrengung, der Erregung, der Freude, ... .
Jene Sounds haben die beiden KünstlerInnen aus ihren
Audio-Aufnahmen förmlich herausgeschnitzt, von den sie
umgebenden Geräuschen weitgehend befreit und in einer
digitalen Datenbank angelegt. Das Herzstück der
Soundinstallation, ein Pentium III-Rechner auf dem eine eigens
für das Projekt entwickelte Software läuft, bespielt nun
bereits seit mehreren Monaten 80 Lautsprecher, die im Gelände
rund um das olympische Stadion verteilt sind. In immer wieder neuen
Variationen werden die Sounds vom Computer kombiniert und an die
Lautsprecher weitergeleitet.
Im Auftrag des Kunstradios haben die beiden australischen
KünstlerInnen eine Radioversion von "5000 Calls" geschaffen.
"Wir haben versucht in der Radioversion von "5000 Calls" den
ursprünglichen Charakter der Soundinstallation vor Ort
beizubehalten. Die Installation verkörpert nicht eine in sich
abgeschlossene Komposition. Die Komposition verändert sich
dauernd. Ein Computerprogramm ermöglicht es den verschiedenen
"calls" zu unterschiedlichen Zeiten miteinander zu
interagieren." "5000 Calls" in der Radioversion ist als ein
imaginärer Spaziergang durch die Installation konzipiert. Die
Hörer und Hörerinnen bewegen sich entlang eines
akustischen Pfads zwischen linkem und rechten Audiokanal.
"5000 Calls", so Sonia Leber und David Chesworth, reflektiert
die diversen akustischen Phänomene, die von großen
Menschenmassen ausgehen. "Wir sehen in der Installation gerne
eine imaginierte Menschenmasse, welche all die verschiedenen
Menschenmassen widerspiegelt, die sich jede Woche im Olympia
Stadium Sydneys einfinden. Die Installation spiegelt aber auch jene
noch viel größere imaginierte Menschenmasse wider, die
sich alle vier Jahre für kurze Zeit, eben rund um die
olympischen Spiele, miteinander verbunden fühlt."
Statement von David Chesworth zu 5000 Calls |
 |
Statement von Sonia Leber zu 5000 Calls |
 |
5000 Calls
David Chesworth & Sonia Leber
Wax Sound Media
5000 Calls is composed entirely from 5000 different human
vocalisationsuncovered from everyday life.
We hear only fragments of voices: stressing, straining, singing,
inlaughter and in pain. We hear the part of the voice which is
'making sound'rather than 'making speech' - the sounds of human
effort.
Some vocalisations are subdued and personal such as a quiet
laugh or a mildsigh. Other sounds are the direct result of physical
exertion, we hear theeffort in the voice and breath - the body at
work.
We hear sounds addressed to others - the call and response
patterns ofplayers on the sports field, the spectator's cheers of
encouragement, theflamboyant appeals of the auctioneer, the
commands and responses of thearmy regiment. These are direct,
uncomplicated calls. Short and fast, theyare meant to be
immediately understood.
They are combined with the stretched-out ornamented voices of
individualsingers, each from differing singing traditions, with
highly specialisedways of embroidering the voice with melodic and
rhythmic decoration.Sometimes a particular voice appears as if held
in suspension. Captured andfrozen like a photograph, it is as
though the proclaiming voice is held intime.
Last year, 5000 Calls was installed as a permanent
large-scalemulti-channel sound installation at the Olympic site in
Sydney. Operatingeach day during daylight hours, it will remain on
site until 2010. Soundsare distributed to 80 loudspeakers placed
throughout the public space knownas the Urban Forest, an extensive
4.5 hectare loose grid of eucalyptustrees surrounding the imposing
edifice of the Olympic Stadium.
Around the exterior of the stadium, the vast tree-filled Urban
Forestfunctions as a threshold, traversed by up to 100,000 people
at a time,often in excited, anticipatory states. The reactions of
the sports fans aremany, and quite noticeable, as they have an
unexpected encounter with theartwork.
When making the radio version for Kunstradio we tried to retain
a strongsense of the work as it is experienced on site. The
original installationis not a fixed single composition. It
constantly changes over time. Acustomised computer program allows
different 'calls' to interact with eachother at different times,
heard as single voices in any of the 80 speakersdiscreetly placed
around the site.
We conceived this radio version - which is necessarily a two
channelversion - as one of many possible walk-throughs of the
installation. It wasa challenge to preserve the fragmentary nature
of the artwork on site,which is supple and shifting as the
different vocalisations 'rub up'against each other in different
ways, in different patterns ofdistribution.
5000 Calls can be seen as a kind of 'crowd' - a changing chorus
of soundcreated from a large number of individual voices
interacting with eachother. We like to view the work as an
'imagined crowd' which mirrors the'actual' changing crowds which
continue to gather each week at the Olympicstadium in Sydney. But
it also mirrors the other, much larger 'imaginedcrowd' which
connects up every four years during the brief two-week
Olympicperiod.
Statement by David Chesworth to 5000 Calls |
 |
Statement by Sonia Leber to 5000 Calls |
 |
|