ROS BANDT
PILLARS OF MEMORY

plan by ros bandt of the installation showing loudspeaker locations and sensor system



Interactive Sound Installation

Sound Sources:

  1. The River Inn. Running water in Absam which will find its way down to Hall.
  2. Resonances of the large metal filter in the space. Live improvised performance recorded in the chamber March 17, 1994.
  3. Ambient presence of Hall, medieval bells, recorder in the chapel, childrens voices, car and motor bike at Absam.
  4. Wind in the taxi going to Hall from Innsbruck
  5. Voices: Werner Resch, the geologist; Max Mair, the director of the mine and Hermine and Olga Wick, the keepers of the Herrenhaus.
  6. Workers clearing the salt warehouse which had been used as a storage depot untill the spring of 1994.
  7. Horse drawn grinding wheel, horse drawn vehicles.
  8. Fire.
  9. 19th century minig drill press.
  10. Guests in the Café Saline, singing and yodelling.
These sounds have been arranged in 7 loops of varying length which constantly ran out of phase with each other over the course of the exhibition. With the sensor interface all sounds were made audible by the passage of people which defined the length and density of the sonic material specific to that moment.

Since 1987, the SSIIPP (Sound Sculpture Interactive Installation Performance Playback) has involved the audience of Ros Bandt's installations in triggering the "chaotic design". Patterns and certain sonic aspects are crafted to run through long time spans with the sensor interface being custom made and tuned for each site-specific work. The tuning of the sensors and adjustment of sonic levels, together in the space, define an everchanging sculptural environment.

Interaktive Klanginstallation

Die Klangquellen:

  1. Der Inn. Aufgenommen flußaufwärts von Hall.
  2. Der große Filter in der Ecke der Halle als Resonanzkörper. Aufgenommen in einer Performance am 17.März 1994
  3. Geräusche aus der Stadt Hall: mittelalterliche Glocken, Flöte in einer Kapelle, Kinderstimmen, Auto und Motorrad in Absam.
  4. Wind in einem Taxi auf dem Weg von Innsbruck nach Hall.
  5. Stimmen: der Geologe Werner Resch; der Direktor des Bergwerks, Max Mair; Hermine und Olga Wick, die Bewahrerinnen der Herrenhäuser im Halltal.
  6. Arbeiter beim Ausräumen des ehemaligen Salzmagazins, das bis Frühjahr 1994 als Lager gedient hat.
  7. Pferde, die verschiedene Fahrzeuge und ein Mühlrad ziehen.
  8. Feuer.
  9. Bergwerk-Bohrmaschine aus dem 19.Jh.
  10. Gäste des Café Saline, singend und jodelnd.
Die erwähnten Klänge wurden in 7 Schleifen unterschiedlicher Länge organisiert, die im Laufe der Ausstellung immer wieder andere, neue Muster ergaben. Die Klänge wurden durch Sensoren an den Säulen hörbar gemacht, die auf die Bewe-gungen der Besucher im Raum reagierten. Das Geräusch des Inn war auch zu hören, wenn niemand in der Halle war und die Sensoren an den Säulen auslöste.

Seit 1987 hat das Abspielsystem SSIIPP (Sound Sculpture Interactive Installation Performance Playback) das Publikum von Ros Bandts' Arbeiten in das Entstehen dessen, was die Künstlerin als "Chaos Design" bezeichnet, involviert. Muster und bestimmte klangliche Aspekte werden so entworfen, daß sie sich nur über lange Zeiträume hin entwickeln. Das Sensor Interface wird für jeden Raum neu gebaut und "gestimmt". Das Einstimmen der Sensoren und das Abstimmen der Lautstärken im Raum definieren gemeinsam einen sich ständig verändernden skulpturalen Aspekt.


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