Max Neuhaus


MAX NEUHAUS HOLDING HIS LECTURE AT THE "ZEITGLEICH" SYMPOSIUM, HALL/TIROL, 1994


[ http://www.max-neuhaus.info ]

Born; 1939, Beaumont, Texas. Lives in Paris & Italy.

He studied percussion with Paul Price at the Manhattan School of Music and became a renowned exponent of contemporary percussion music, performing as a percussion soloist on concert tours throughout the United States with Pierre Boulez (1962-63) and Karlheinz Stockhausen (1963-64).

In 1964 and 1965 he presented solo recitals in the Carnegie Hall in New York City and in fifteen major European cities. His work as a percussionist culminated in an album of contemporary solo percussion works which he recorded for Columbia Masterworks in 1968.

From the mid sixties on, however, he began to invent new art forms. He coined the term "sound installation" to describe his sound works which were not events, but long-term sounds (months or even years) which he built for specific locations. Based on the premise that our sense of place depends on what we hear, as well as what we see, he utilizes a given social and aural context as a foundation to build a new perception of place with sound.

His broadcast works combine radio and telephone networks to form large two-way "aural spaces" within which the public interacts with sound. A recent series of works, 'Time Pieces", utilize the cessation of sound to create a periodic sense of silence throughout a community.

Over the last two and a half decades he has created a large number of works for various environments including permanent works in the United States (Times Square in New York and the Museum of Contemporary Art in Chicago) and Europe (Domaine de Kerguehennec, Locmine, France, CAPC Musee d'Art Contemporian, Bordeaux, France, the AOK Building, Kassel, Germany, and the Kunsthalle Bern, Switzerland) along with numerous short-term works in museums and exhibitions (The Museum of Modern Art, the Whitney Museum of American Art, and the Clocktower in New York City; ARC, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, the Centre National d'Art Contemporain, Grenoble, France, Documenta 6 and 9, Kassel, Germany, and the Kunsthalle Basel, Switzerland).

He designs the sound generation and projection systems, which realize his work, himself. He has originated new concepts of aural urban design, and has recently utilized his knowledge of sound technology and the psychology of sound to design a new, more humane and safer set of sounds for emergency vehicles.

In support of his work, Max Neuhaus has been awarded fellowships by the Rockefeller Foundation, the University of Chicago, the Deutsche Akademische Austauschdienst, and both the music and plastic arts sections of the National Endowment for the Arts.

Kunstradio broadcasts:




Geboren: 1939, Beaumont, Texas. Lebt in Paris und Italien.

Er studierte an der Manhattan School of Music bei Paul Price Schlagzeug und wurde durch seine Konzerttätigkeit als Soloperkussionist zu einem bekannten Exponenten der zeitgenössischen Musik. 1962/63 begleitete er Pierre Boulez und 1963/64 Karlheinz Stockhausen auf ausgedehnten Tourneen durch die USA.

1964 und 1965 hatte Neuhaus Soloauftritte in der Carnegie Hall in New York und in 15 europäischen Städten. Seine Tätigkeit als Soloschlagzeuger fand ihren Höhepunkt in einem Album mit zeitgenössischer Perkussionsmusik, das 1968 für die Serie Columbia Masterworks aufgenommen wurde.

Ab Mitte der 60er Jahre begann Max Neuhaus neue Kunstformen zu entwickeln. Er verwendete den Begriff "Soundinstallation" zur Kategorisierung seiner Arbeiten mit Klang, bei denen es sich nicht um Aufführungen oder Ereignisse handelte, sondern um langfristig (monate- und jahrelang) bestehende Werke, die für ganz bestimmte Orte entworfen und realisiert wurden.

In seinen gesendeten Arbeiten verbindet Max Neuhaus Rundfunk- und Telefon-netze zur Schaffung von großen akustischen Zwei-Weg Räumen, in denen das Publikum mit Klang interagiert. Eine neuere Serie von Arbeiten unter dem Titel "Time Pieces" beschäftigt sich mit dem Aussetzen von Klängen und Geräuschen, um ein periodisches Gefühl von Stille zu vermitteln.

In den vergangenen 25 Jahren hat Max Neuhaus eine große Anzahl von Werken im öffentlichen Raum und in Museen realisiert, darunter eine Reihe von permanenten Installationen, u.zw. sowohl in den USA (Times Square in New York und Museum of Contemporary Art in Chicago) wie auch in Europa (Domaine de Kerguehennec, Lacmine, Frankreich, CAPC Musée d'Art Contemporain, Bordeaux, AOK Gebäude, Kassel, und Kunsthalle Bern). Er hat in vielen bedeutenden amerikanischen und europäischen Museen und Kunsthallen sowie bei der Documenta 6 und 9 in Kassel ausgestellt.

Max Neuhaus entwirft die Klang-Systeme für seine Installationen selbst. Er hat neue Vorstellungen über ein urbanes Klangdesign entwickelt und sein Wissen in den Bereichen Klangtechnologie und Psychologie in die Gestaltung neuer, menschlicherer und sicherer Signale für Einsatzfahrzeuge eingebracht.

In Anerkennung seiner Arbeit sind Max Neuhaus Stipendien und Preise der Rockefeller Foundation, der University of Chicago, des Deutschen Akade-mischen Austauschdienstes und der Abteilungen Musik und bildende Kunst des National Endowments for the Arts zugesprochen worden.

Kunstradio Sendungen:




BIOGRAPHIES