Sonntag, 8. Dezember 2013, 23:03 - 23:59, Ö1
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KUNSTRADIO - RADIOKUNST




1) “Collecting Clocks and Losing Time”

von Anna Friz

2) “Addendum to Coincidence Engines” 

von Emmanuel Madan

Übertragung in 5.1 Surround Sound


soundPLAY


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Geräte zur Messung und Anzeige der Zeit dienten als Instrumente für zwei Stücke, von Anna Friz und Emmanuel Madan, die auch zeitweise zusammenarbeiten, hier nun aber separat auftreten. 

Anna Friz ist eine kanadische Radiokünstlerin und Musikerin aus Vancouver. Seit einiger Zeit beschäftigt sie sich mit der Zeitmessung und mit ihrer Synchronisierung – auch im Kunstradio waren bereits Arbeiten zu dem Thema von Anna Friz zu hören, etwa 2011 das Stück „For the time being“, das als Koproduktion mit dem finnischen Hörfunk entstanden ist. Das Stück analysierte die subjektiven Rhythmen von Zeiterfahrung und der vereinheitlichten Weltzeit.
Ihr neues Stück, das Friz bei einem Aufenthalt in Wien 2013 mit dem ORF Tonmeister Martin Leitner fertiggestellt hat, versteht die Künstlerin als „akustische Expedition durch Zonen weicher und harter Zeit, eine Reise dorthin wo die Kuckucke ihre Nester haben und fehlgeleitete Robotniks sich am Uhrwerk der atomaren Zeit zu schaffen machen“.
Anna Friz hat von ihrem Vater eine Kuckucksuhren-Sammlung geerbt, die von einst 26 Stück auf 5 geschrumpft war. Mit diesen Uhren hat sie für das Stück „Collecting Clocks and Losing Time“ gearbeitet. Die Aufnahmen  dazu sind in Vancouver und Chicago entstanden.
 
Emmanuel Madan, ebenfalls Kanadier, hat für die heutige Sendung den Mitschnitt einer Live-Performance zur Verfügung gestellt, für die er Plastik-Wecker, Metall-Oberflächen und Kontaktmikrophone verwendet hat. Das Stück entstand im Rahmen eines Langzeitprojekts „The Coincidence Engines“ des Kollektivs „The User“. Es geht bei dem Projekt – Emmanuel Madan - um György Ligeti und statische Bestimmtheit und Unschärfe in komplexen mechanischen Systemen.
 
1) “Collecting Clocks and Losing Time” by Anna Friz (2013)
 


“An aural expedition across zones of hard and soft time, to where cuckoos nest and errant robotniks bungle the machinery of atomic time.
 
Once upon a time there was a house in the countryside which housed a hundred clocks. Once upon a time the clocks in every home ran on their own time, and all the trains and hotels and shops counted their own time. One day time was made universal, divided into zones, and propagated around the globe. One day microwaves were fired at a cesium-12 isotope, and the rate of electron loss dictated the most standard time of all. Still there were digital devices that did not understand which time zone they lived in. Still the clocks slowed, dragging the seconds and minutes and hours behind them. Still everyone was late.
 
My father collected cuckoo clocks, which I inherited when he died. He left 5 clocks behind. Once upon a time there were 26. I have come to learn that there are much larger clock collections than this. I have also learned that coordinated universal time is a legend told among the cuckoos in the clock forest on a rainy night.”
(Anna Friz, 2013)
 
Recorded in Vancouver and Chicago.
Mixed in 5.1 for Kunstradio at ORF Funkhaus, Martin Leitner, Technik.
 
Link:
http://nicelittlestatic.com/sound-radio-artworks/collecting-clocks-and-losing-time/

2) “Addendum to Coincidence Engines” by Emmanuel Madan



“Addendum to Coincidence Engines” is a recording of a live performance using cheap plastic alarm clocks, metal surfaces and contact microphones. The piece is part of Madan's ongoing engagement as part of the Montréal-based collective [The User] with the ideas of György Ligeti surrounding determinacy and indeterminacy in complex mechanical systems. The Coincidence Engines series was begin by [The User] in 2008.

Links:
http://www.undefine.ca/en/projects/coincidence-engines/coincidence-engine-one-universal-people%E2%80%99s-republic-time/
http://www.undefine.ca/en/projects/coincidence-engines/coincidence-

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