SONNTAG, 11. Juli 2004, 23:05. - 23:45, Ö1

KUNSTRADIO - RADIOKUNST


I. radio comic #4: "kopflos" von Josef Klammer und Albert Pall
II.
A Cage of Mad Mariachis von Rilo Chmielorz


A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"



radio comic #4: "kopflos"

von Josef Klammer und Albert Pall.
Sprecherin: Doris Glaser



[ English Version ]

Die vierte Folge der Reihe radio comics setzt sich auf sehr indivduelle Art und Weise mit dem Leben eines Schülers auseinander. Es wird versucht die beiden Ebenen Text und Musik in gegenseitiger Ergänzung und auch Irritation zusammenzuführen. Wo der Beobachter die Textur einer Handlung zeichnet, vergrößert die Musik latente akustische Ereignisse. Die Parallelen treffen sich im Radio.


[ Deutsche Version ]

In six sequels spread throughout the year 2004, text and music are combined in addition as well as irritation to eachother. Where the observer discovers the texture of a plot, the music increases latent sonic actions. The parallels meet on the radio.

Also the fourth of, for the time being, six sequels spread throughout the year 2004, "kopflos" (headless) combines text and music in addition as well as irritation to eachother. In radio comic #4 the life of a student is shown in a very individual way. Where the observer discovers the texture of a plot, the music increases latent sonic actions. The parallels meet on the radio.





A Cage of Mad Mariachis

von Rilo Chmielorz



[ English Version ]

Der WDR-Produktionspreis des 2002 erstmalig vom Skulpturenmuseum Glaskasten Marl und WDR 3 ausgeschriebenen Deutschen Klangkunstpreises ging an die Kölner Performance- und Klangkünstlerin Rilo Chmielorz. Aus Studioaufnahmen des Trompeters Frantz Hautzinger, des Gitarristen Seth Josel und des Perkussionisten Diego Espinosa sowie Feldaufnahmen diverser Mariachi-Bands, die allabendlich auf der Plaza Garibaldi in Mexico City um die Aufmerksamkeit des Publikums buhlen, entstehen akustische Lasuren, die Rilo Chmielorz als "Kratzgrund" dienen. So entwickelt sich "eine (laut)malerische Transparenz, die ein scheinbar musikalisches Chaos seziert".

Produktion: Studio Akustische Kunst WDR 2003, diese wurde den Mitgliedern der Ars Acustica Gruppe der EBU als Listening Proposal empfohlen.


[ Deutsche Version ]

The performance and sound artist Rilo Chmielorz received the inaugural 2002 " WDR Production Prize", which was awarded by the sculpture museum "Glaskasten Marl" and WDR3. Chmielorz not only uses studio recordings of the trumpet-player Frantz Hautzinger, the guitar-player Seth Josel, the percussionist Diego Espinosa, but also field recordings of various mariachi Bands playing at Plaza Garibaldi in Mexico City in order to grab the audience's attention. Acoustical glazes, which Chmielorz uses as a scraping basis are created . Proceding in this manner, she develops a kind of onomatopoeiatic transparency to make sense of an apparent musical chaos.

Production: Studio Akustische Kunst WDR 2003. As Listening Proposal, it is recommended for broadcast to the members of the Ars Acustica Group of the EBU.


[TOP]


PROGRAM
CALENDAR