9. April 1998

KUNSTRADIO



"TOUCHLESS II"
von
Elisabeth Schimana


TOUCHLESS II - PERFORMANCE IN THE MINORITENKIRCHE, KREMS (4.APRIL 1998)


Andrew Garton (Aus):Theremins, Synthesizers
Günther Gessert (A):Theremin, Moog Synthesizer
Christoph Kurzmann (A):Theremin, Sampler
Pedro Lopez (E):Theremin, Sampler
Olga Milanich (Rus):Theremin
Sergio Messina (I):Fuzz Thereminette
Elisabeth Schimana (A):Stimme
Andre Smirnov (Rus):Theremin mit
Ringmodulator, Synthesizer
Yuri Spitsin (Rus):Powerglove

Tontechnik: Karl Petermichl
The radio version of the Thereminorchestra's concertante
installation in the Minoritenkirche at Stein/Krems on 4. April 1998

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[English]

The termen-vox (theremin), the precursor of the synthesizer, built in 1919 by the Russian inventor Lev Sergejewitsch Termen (Theremin), is the worlds first commercially produced electronic musical instrument. The instrument is played with the two hands by moving them in front of two separate antennas. As usual you control pitch and volume determined by the distance between the hands and the antennas. The termen-vox generates a sound similar to a female voice.

TOUCHLESS, a radio concert with theremin players in Vienna - Moscow- and Madrid, part of the project Recycling theFuture on the 4th of December 1997, is the precurser and starting point to this project. In a five days seminar at the Theremin Center in Moscow Andre Smirnov, Yuri Spitsin, Günther Gessert and me worked out the basic musical structures for the moscow part. In our work we emphasized the use of the termen-vox as a controller for various anologue synthesizers and the use of female voices in similarity and contrast to the termen-vox's electronic voice. As touchless as the theremin is the powerglove, played by Yuri Spitsin.

TOUCHLESS II brings all this radioconcert people together into the rooms of the Minoritenkirche and continues to spinn an idea: the termen-vox as a universal controlling unit of an electronic working place. This orchestra functions as a pool of ideas, because of the members very different, but at the same time very specific, musical and technical backgrounds and inputs.

At seven possible places in the church seven working places for the ten musicians will be setted up. Each of this places will have its own monitoring which will work at the same time as the soundsystem for the church. Each theremin has its own invisible field, probably desturbed by the moving audiance. The voice of Olga Melanichs classical played theremin will put the church into a sounding state of uncertainty.

[Deutsch]
Das termen-vox (theremin), Vorbote des Synthesizers, vom russischen Erfinder Lev Sergejevitsch Termen (Theremin) 1919 erbaut, ist das erste kommerziell produzierte elektronische Musikinstrument der Welt. Die Hände werden im Feld der beiden Antennen bewegt, und steuern üblicherweise Lautstärke und Tonhöhe, wobei der jeweilige Abstand zur Antenne ausschlaggebend ist. Das Theremin generiert einen einer säuselnden, weiblichen Singstimme ähnlichen Klang.

TOUCHLESS, ein Radiokonzert mit ThereminspielerInnen in Wien - Moskau - und Madrid, als Beitrag zu Recycling the Future (ORF Kunstradio) am 4. 12. 97, ist der Vorläufer und Ausgangspunkt zu diesem Projekt. In einem fünftägigen Seminar am Theremincenter in Moskau erarbeiteten Andre Smirnov, Yuri Spitsin, Günther Gessert und Elisabeth Schimana die musikalischen Grundstrukturen zum Beitrag aus Moskau. Arbeitsschwerpunkt bildete der Einsatz des Theremins als Steuereinheit diverser Analogsynthesizer und die Verwendung weiblicher Stimmen in Annäherung und Kontrastierung zur elektronischen Stimme des Theremins. Ebenfalls touchless ist der Powerglove, gespielt von Juri Spitsin.

TOUCHLESS II bringt all die IndividualistInnen dieses Radiokonzertes in die Räume der Minoritenkirche und spinnt die Idee: das Theremin als universeller Controler eines elektronischen Arbeitsplatzes; weiter. Dieses Orchester, dessen Mitglieder ihre jeweils sehr unterschiedlichen, jedoch äußerst spezifischen, musikalischen und technischen Zugänge einbringen, fungiert hier als Ideenpool.

An sieben möglichen Orten in der Kirche werden Arbeitsplätze für die zehn MitspielerInnen eingerichtet. Jeder Arbeitsplatz erhält sein eigenes Monitoring, welches zugleich Raumbeschallung ist. Jedes Theremin besitzt sein eigenes unsichtbares Aktionsfeld, welches möglicherweise durch das sich durch die Räume bewegende Publikum "gestört" wird. Allein die Stimme des von der Russin Olga Melanich klassisch gespielten Theremins versetzt den Kirchenraum in einen musikalischen Schwebezustand.





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