KUNSTRADIO


"LOUDSPEAKERS"


Listen


von Charles Amirkhanian


Charles Amirkhonian, 1945 in Kalifornien geboren, zählt zu den Vielseitigsten auf dem Gebiet der Musik, der Radio- und der akustischen Kunst. Er ist Komponist, "Klang-Poet" und Produzent von Radioarbeiten. Seine praktischen Erfahrungen in der elektroakustischen Musik, sowie als Text-Klang-Komponist kann Amirkhanian vor allem auch für seine Arbeit als Musikdirektor einer Rodiostation in Berkeley nutzen.

In seinen letzten Arbeiten gelingt es Amirkhanian, gesampelte akustische Eindrücke der Umgebung (er nennt sie "darstellende" Töne oder Geräusche) mit traditionellen, musikalisch angestimmten Tönen ("abstrakter Klang") zu verbinden. Plötzliche Traumwelten tun sich auf und wirken wie abgerissene Erzählungen. Sie lösen Erinnerungen aus und können das aufmerksame Publikum in einen merkwürdigen Zustand des Zuhörens unter Trance versetzen. Geräusche und Klänge werden vom Künstler nach verschiedenen Kriterien ausgesucht. Sie beziehen sich auf einen Gegenstand, ein Subjekt oder sie werden wegen ihrer Schönheit der Form und der Gesten gewählt. In einem seiner Stücke hat Amirkhonian etwa Naturklänge aus Australien mit Violin-Melodien und Fragmenten einer Arie von J. C. Bach kombiniert (Walking Tune). Im Zusammenspiel der unterschiedlichen musikalischen und akustischen Elemente entfaltet jedes einzelne seine spezifische Klangwirkung.

LOUDSPEAKERS
Text for composition by Charles Amirkhanian (1990)
on words spoken by Morton Feldman and recorded 24 September 1984 by Steve Cellum, Buffalo, NY


(1) Meyerbeer

Ah. I was getting pretty fed up. I mean I'm not here to champion Twentieth Century music. But the point that I made there that except for someone, you know, like uh ... Wagner ... Beethoven died in the you know early... I mean, the, the Nineteenth Century wasn't that fantastie. You know, of course there was some great people ... Chopin ... But still I mean what's is this excitement about the Nineteenth Century in relation to the Twentieth Century? I think the Twentieth Century's fantastic-the first half and the second half. I mean I think Boulez is just as good as Berlioz. I think that Stockhausen is just as good as Meyerbeer. (Laughs) And uh so (laughs louder) I mean I really don't have any complaints about the Twentieth Century you see.


(2) The Place

the place ... is involved ... of course I have ideas. But the ideas come about with its unfolding.


(3) Volce Leading

Uh, so let's say I would do something where the voice leading Is very smooth. And then I do it exactly the same way where the voice leading Is more disparate. And then I do lt a third way where the voice leading is very strange lf not dissonance within a consonant texture. And then I do the exact thing, say, a fourth time where the whole thing is assembled In a way where there's no voice leading to speak of, you see. And this is all the same material. That's the way I work.


(4) Took Some Time

But it took some time ...

... or Jasper Johns ... That thing where you try to copy yourself but you don't copy yourself exactly. You just do lt slightly different. But lt's very very discrete the difference. But it changes... the discretion of the change changes the meaning. And lf not the meaning then at least the surface of the place. If there is such a thing as a surface of a place.

.... the way Beckett would write something in French, translate it into English, and then bring it back into French.


(5) Loudspeakers

And the image of Frank being dead but everything sounds live ... that kind of strange metaphor started to take over the whole ... (phone rings) And it became pretty macabre as the thing uh started to uh unfold. For example, the similarity between, uh, loudspeakers and, uh, tombstones.



1992 CALENDAR 2