KUNSTRADIO

19. 1. 1989

"Radiozeit"


"Radiozeit" - antenna montage and installation at kulturdata, graz, 1988


von Richard Kriesche



PLAY
(40'06")


Einleitung der Sendung mit Statements von Richard Kriesche

A CASSETTE OF THIS PROGRAM CAN BE ORDERED FROM THE "ORF TONBANDDIENST"
[english]

Radioversion of a Live-Performance, realised at the radio-art-symposium "With the Eyes Shut"

"What is the connection between art and radio? In my opinion, it is freedom. The freedom in public space, the art of the three-dimensional body and the freedom of the public space: the art of the electric body." (Richard Kriesche)

The basic elements of this radioversion are: the signals of a weather-satellite, Mozart's "Kleine Nachtmusik" and the voice of Richard Kriesche.

The original performance "RadioZeit" took place in the framework of the international radioart symposium "With the Eyes Shut", Graz, 1988. Kriesche invited the participants into his - darkened - studio in Graz, which was equipped with a parabol-antenna outside its window - catching the signals from a weather-satellite -, a beamer, which projected live-images from the satellite on the wall opposite the audience and - also connected to the antenna - a digital sampling keyboard containing Mozart's "Kleine Nachtmusik". Richard Kriesche himself sat beside the projection, at a table and - in the light of a small lamp - read a text called "RadioZeit". To the frustration of the audience this text was drowned in the noise of the satellite signals and the fragments of the "Kleine Nachtmusik" triggered by these signals. The performance became a perfect image for the white noise of data, the all-devouring backdrop of a digitalised society - one of the central issues in Richard Kriesche's art and theoretical thinking. For the radio-version of "RadioZeit" Kriesche used not only excerpts from the read text but also some freely spoken statements.

Kriesche's partners in RadioZeit were: the musician and media-artist Seppo Gründler, a ham radio expert, and the Technical University, Graz.

[deutsch]

Radioversion einer Live-Performance beim Radiokunst-Symposium "With the Eyes Shut"

"Was verbindet Kunst mit Radio? Ich meine: die Freiheit. Die Freiheit im öffentlichen Raum: die Kunst des drei-dimensionalen Körpers, und die Freiheit des öffentlichen Raumes: die Kunst des elektrischen Körpers." (Richard Kriesche).

Die Grundelemente der Radioversion von "RadioZeit" sind die Signale eines Wettersatelliten, Mozart's "Kleine Nachtmusik" und die Stimme von Richard Kriesche.

Die Performance "RadioZeit" fand beim internationalen Radiokunstsymposium "With the Eyes Shut" statt. Kriesche lud die Teilnehmer in sein Atelier am Fusse des Schlossbergs in der Grazer Altstadt ein. Der Raum war verdunkelt, aussen vor dem Fenster war eine Parabol-Antenne montiert, die die Signale eines Wettersatelliten empfing und sowohl an einen Beamer, der Bilder der Erdoberfläche auf eine Wand des Ateliers projizierte, wie auch ein digitales Sampler Keyboard weitergab, in dem Mozart's "Kleine Nachtmusik" gespeichert war. Der Künstler selbst sass neben der Bildprojektion an einem Tisch und las im Schein einer kleinen Lampe aus seinem Text "RadioZeit". Allerdings war es für das Publikum fast unmöglich, diesen Text zu verstehen, denn er ging im Rauschen der Satellitensignale und in den getriggerten Fragmenten der Mozart-Musik unter: ein perfektes Bild für das Rauschen der Daten, den alles grundierenden, aufsaugenden Datenhintergrund der digitalen Gesellschaft - eines der zentralen Themen in Kriesches theoretischer und künstlerischer Arbeit.

Für die Radioversion von "RadioZeit" verwendete Kriesche nicht nur gelesene Auschnitte aus seinem Text sondern auch frei gesprochene Statements.

Kriesche's Partner bei der Realisierung von "RadioZeit" waren der Musiker und Medienkünstler Seppo Gründler, ein Amateurfunker und die TU Graz.



1989 CALENDAR 1